Tuesday 13 December 2016

Refleksi Diri

AIMI JULIANA BINTI JAMALUDIN
2015282371
AC220 4B
22 NOVEMBER 2016

Pada hari ini saya telah mempelajari prinsip Islam berkaitan dengan nilai-nilai kemanusiaan. Nilai kemanusiaan adalah nilai martabat manusia. Manusia merupakan makhluk yang tertinggi antara makhluk ciptaan Allah sehingga nilai kemanusiaan tersebut mencerminkan kedudukan manusia sebagai makhluk tertinggi antara makhluk lainnya. Terdapat pelbagai prinsip berkaitan dengan nilai kemanusiaan.

Antara nilai kemanusiaannya adalah nilai Al-Mas’uliyyah. Al- Mas’uliyyah bermaksud tanggungjawab. Dalam konteks tanggungjawab, manusia sememangnya mempunyai tanggungjawab masing- masing. Allah telah menganugerahkan kepada manusia dengan akal dan ilmu yang membolehkan mereka melaksanakan tugas dan tanggungjawab pengimarahan bumi. Tanggungjawab itu akan dipersoalkan di hadapan Allah SWT pada hari kiamat kelak.


Oleh itu, saya berazam akan melaksanakan tanggungjawab saya dengan sempurna. Hal yang demikian kerana tanggungjawab  merupakan suatu perkara yang harus dipenuhi dan sifatnya wajib. Jika saya gagal melaksanakan tanggungjawab yang saya ada, maka saya telah menzalimi diri saya sendiri. Justeru itu, saya berazam akan menjadi manusia yang bertanggungjawab.

No comments:

Post a Comment