Wednesday 2 November 2016

Refleksi Diri

NUR AIDA BINTI AMIR
2015115869
AC220 4B
1 NOVEMBER 2016

Pada hari ini saya belajar tentang 'Islam tidak perlu dilabel'.Maksud saya disini,selepas ustazah menerangkan berpandingan piagam madinah dengan perlembagaan Malaysia, banyak perkara yang membuktikan perlembagaan Malaysia ini ada ciri2 keislaman iaitu bnyk persamaan dengan piagam madinah . Contohnya seperti,kebebasan beragama,hak asasi taat kepada pemimpin dan hak mendapat perlindungan dari kezaliman, Walaupun perlembagaan Malaysia ini bercirikan keislaman,, kita tidak perlu pun untuk melabelkan sebagai 'Perlembagaan Islam Malaysia' kerana yang paling utamanya ialah biarlah roh keislaman ni ada dan nawaitu (dalaman) itu yang penting.

Oleh itu, jika dikaitkan tentang label ini kepada diri seseorang individu seperti saya, saya tidak perlu untuk menunjukkan betapa islamnya saya tetapi disebaliknya roh keislaman saya tiada. Saya berazam bahawa saya perlu membetulkan niat saya sebagai Islam dan bukan untuk luaran sahaja supaya roh keislaman saya ada pada diri saya.

No comments:

Post a Comment