Saturday 19 November 2016

Refleksi Diri

NURSIFA URAHMAH
2015126233
AC2204B
8 NOVEMBER 2016

Pada hari ini saya telah mempelajari tentang keadaan ekonomi semasa di negara kita seperti kenaikan harga barang, kenaikan harga minyak, penarikan subsidi, kejatuhan nilai mata wang. Perkara tersebut telah menyebabkan berlakunya pengangguran di kalangan rakyat sehingga ada yang membunuh diri disebabkan tekanan yang terlalu tinggi. Pemimpin dan rakyat itu sendiri harus memainkan peranan masing-masing dalam memastikan keadaan ekonomi dapat dipulihkan.



Dari segi politik pula, saya telah mempelajari tentang peranan rakyat dalam menjaga kestabilan politik negara. Malaysia merupakan negara yang mengamalkan sistem demokrasi dimana rakyat yang telah cukup umur perlu mengambil bahagian dalam pilihan raya dan mengundi calon untuk dijadikan sebagai pemimpin negara. Sebagai pengundi kita perlu memilih parti politik yang benar dan layak. Namun begitu, kita tidak boleh memburukkan mana-mana parti politik lain kerana ia akan menimbulkan pergaduhan sekaligus memecahkan perpaduan masyarakat.



Dengan ini, saya berazam untuk memastikan saya akan turun mengundi kerana itu adalah tanggungjawab saya sebagai rakyat kerana undi seorang rakyat akan menentukan masa depan negara. Selain itu, saya juga akan berusaha memastikan saya dapat menyumbang kepada pembangunan ekonomi pada masa akan datang.

1 comment:

  1. The Top 10 Most Played Poker in US | DMC
    The Top 파주 출장샵 10 오산 출장마사지 Most 김포 출장안마 Played Poker in US 여수 출장마사지 Most played cards include 경상북도 출장안마 a standard 52 card deck, a standard 52-card deck, and a standard 52-card poker

    ReplyDelete