Sunday 20 November 2016

Refleksi Diri

NURSYAZMIN HUSNA BINTI MUHAMED FIRDAUS
2015140835
AC2204B
15 NOVEMBER 2016

Pada hari ini saya telah belajar tentang materialisme. Materialisme merupakan satu fahaman hidup yang hanya mementingkan aspek kebendaan semata-mata. Jika masyarakat mempunyai sifat ini sudah tentu akan membawa kepincangan dalam kalangan masyarakat. Antaranya ialah melahirkan masyarakat yang bersifat materialistik, menghasilkan sikap daya saing yang negatif antara satu sama lain, mendorong ke arah sikap individualistik dan meningkatkan masalah sosial. Perkara-perkara ini akan membawa kehancuran dalam sesebuah masyarakat. Jika masyarakat sendiri sudah rapuh bagaimana ingin mempunyai negara yang aman dan sentosa.

Oleh itu, saya berazam untuk tidak mempunyai sifat materialistik dalam diri. Saya akan sentiasa pastikan yang saya berada di landasan yang betul agar tidak terjebak dalam sifat tersebut. Dengan mendekatkan diri dengan Allah S.W.T dan sentiasa memikirkan tentang kematian akan membuatkan saya lupa akan sifat tersebut.


No comments:

Post a Comment