Friday 11 November 2016

Refleksi Diri

NUR SYAFIQAH NADIAH BINTI ROSLAN
2015139977
AC2204B
8 NOVEMBER 2016

Pada hari ini saya telah mempelajari tentang peranan seorang pemimpin terhadap ekonomi negara. Antaranya ialah menggalakkan amalan membayar zakat, infaq dan juga sedekah. Hal ini kerana salah satu daripada pendapatan negara datangnya daripada pengutipan zakat. Zakat merupakan salah satu rukun yang terkandung dalam rukun Islam. Tujuannya adalah untuk membersihkan dan menyuburkan harta dan kemudiannya harta tersebut akan diagihkan kepada golongan yang kurang bernasib baik. Secara tidak langsung juga dapat meningkatkan lagi ekonomi negara. Pemimpin yang dihormati dan disegani adalah pemimpin yang mampu menunjukkan contoh yang baik kepada rakyatnya

Selain itu, saya juga mempelajari tentang peranan rakyat dalam kestabilan politik. Antaranya ialah mengundi dalam pilihan raya yang diadakan. Seseorang yang telah berumur 21 tahun diwajibkan mengundi untuk memilih pemimpin. Rakyat juga tidak boleh memburukkan mana-mana parti politik namun hendaklah mengetahui maklumat mengenai parti – parti tersebut sebelum mengundi agar dapat memilih parti yang benar dan layak.

Dengan ini saya berazam untuk menunaikan tanggungjawab saya sebagai seorang rakyat dengan mengundi parti politik yang saya rasa benar dan layak untuk memimpin negara ini.


No comments:

Post a Comment