Friday, 14 October 2016

BUDAYA MATERIAL & BUDAYA NON MATERIAL ETNIK DI MALAYSIA


1. Baba Nyonya 

  • Budaya Material

Golongan Nyonya sinonim dengan pemakaian baju kebaya dengan kain sarung.Baba dan Nyonya juga turut memakai pakaian kaum Cina. Kaum Nyonya juga mempunyai kasut yang agak unik seperti kasut manik. Kasut manik ialah alas kaki buatan tangan yang memerlukan kemahiran dan kesabaran yang tinggi untuk menghasilkannya dari jalinan manik kaca yang bersigi-segi halus yang dijahit pada kain terpal. Rekaan kasut manik tradisional sering memperlihatkan motif bunga Eropah dan warnanya dipengaruhi oleh tembikar peranakan dan sarung batik.




Masakan-masakan tradisi kaum Baba & Nyonya yang banyak diambil dari pengaruh masakan Melayu seperti ayam pongteh,kari kapitan,kuih talam,sambal belacan yang kebanyakannya menggunakan bahan-bahan dan rempah ratus masyarakat Melayu dari zaman silam.

                                                 Image result for ayam pongteh karo kapitan

Dari segi senibina rumah kaum Baba & Nyonya lebih mirip kepada tradisi rumah lama masyarakat Cina dari negara asal mereka namun diselitkan serba sedikit elemen ukiran-ukiran tempatan.Di tanahair kita ini terdapat beberapa tinggalan kaum Baba & Nyonya yang juga dikenali dengan nama kaum Peranakan khasnya di Pulau Pinang dan Melaka

Image result for ryumah peranakan baba nyonya


  • Budaya Non Material 

Majlis perkahwinan Peranakan yang banyak mengetengahkan tradisi Cina merupakan antara perkahwinan tradisi yang paling berwarna-warni di Malaysia dan Singapura. Majlis diserikan dengan lagu berima spontan dondang sayang yang dinyanyi dalam bahasa Melayu dan ditari oleh para hadirin di jamuan. Pendondang bergilir-gilir menyambungkan lagu bertema asmara sambil menari berpusing-pusing dengan perlahannya. Dondang sayang memerlukan kemahiran berjenaka dan bertikam balas, siapa yang bijak berdondang maka dialah yang meraih gelak ketawa dan tepukan tangan ramai-ramai. Pelat loghat dan cara berbahasa Baba dan Nyonya serta kepandaian menyerikan lagi persembahan.

Image result for dondang sayang baba nyonya


Baba Nyonya biasanya menyambut adat kelahiran dan kematian di dalam bilik anak-anak mereka. Kebiasaannya, mayat yang lebih tua akan disimpan selama lima hari manakala mayat yang lebih muda akan disimpan selama sehari sahaja. Sutera kain yang digunakan untuk menutup mayat akan diwarisi oleh nenek-moyang kepada generasi seterusnya. Tangga rumah Baba terdapat corak yang diukir dengan emas dan papan kunci untuk mengunci tangga tersebut. Baba-Nyonya mengunci tangga mereka untuk menghalang anak-anak mereka daripada jatuh dan menghalang suami mereka naik ke atas bilik kerana balik lewat.


 2. Kadazan 


  • Budaya Material


Kadazan-dusun terkenal dengan kaum yang mempunyai banyak sub-etnik yang kaya dengan budaya mereka sendiri. Oleh itu, setiap kaum dalam kadazan-dusun mempunyai perbezaannya pakaian tradisionalnya yang tersendiri. Contohnya pakaian tradisi bagi etnik dusun bundu di Ranau dan Liwan di Tambunan adalah berbeza dengan pakaian tradisi bagi etnik Lotud di Tuaran dan juga Kimaragang di Kota Marudu. Setiap etnik dalam kaum kadazan-dusun ini mempunyai keunikannya yang tersendiri.Pakaian ini biasanya dipakai dimusim perayaan seperti pesta kaamatan dan juga upacara khas seperti perkahwinan. 


Image result for baju kadazan


Antara makanan tradisi yang terkenal di kalangan kaum Kadazan dusun ialah Hinava, Noonsom, Pinasakan, Bosou, dan Sup Manuk Lihing. Makanan-makanan ini dapat disediakan dengan pelbagai cara mengikut kebiasaan amalan tradisi Kaum Kadazan dusun.

Muzik tradisi yang ditonjolkan dalam kaum ini amat menarik dan unik. Alat-alat dan bunyi-bunyian tradisional ini banyak terdapat dalam suku kaum Kadazandusun dan ianya berpotensi untuk diwarisi oleh generasi muda kini. Antara lain alat-alat muzik tradisi yang popular ialah gong, sompoton, kulintangan, togunggu atau togunggak, bungkau, pumpuak, sundatang, suling, turali, tongkungon dan lain-lain lagi.





  • Budaya Non Material 


Upacara Humabot merupakan upacara yang telah secara turun temurun dilakukan oleh kaum kadazan-dusun apabila mereka membina rumah baru. Upacara ini melibatkan seorang bobohizan atau dukun yang dipanggil oleh sesebuah keluarga yang ingin mendirikan rumah baru untuk menjampi tapak rumah tersebut. Bobohizan akan membaza mantera dan renjis air untuk menghalau semangat dan roh-roh jahat masyarakat kadazan dusun juga percaya akan ‘kopizo’ tiang akan dipacakkan jika tuan rumah termimpi baik.tetapi jika sebaliknya maka tapak tiang akan dialihkan sedikit dari tapak asal.

Sesudah sesebuah rumah itu didirikan bobohizan akan dipanggil lagi dan kali ini upacara ‘momodu’ atau memandikan rumah akan dijalankan. Bobohizan akan membaca mantera sambil kaum lelaki akan menyalakan api pada buluh yang hujungnya dibungkus dengan getah (sikalap) dan membawa obor ini mengigilingi rangka-rangka atap rumah sambil bertempik sorak atau ‘memangkis’. Ini bertujuan untuk menghalau roh-roh jahat pembawa malapetaka kepada rumah mereka.


Mengikut kepercayaan kaum kadazandusun, Kinorohingan merupakan tuhan di mana mereka meminta sesuatu seperti keselamatan dan perlindungan dari sebarang penyakit. Kinorohingan juga dapat menghalang pengaruh kuasa ghaib seperti "Roogon" atau syaitan. Masyarakat kadazandusun mempercayai bahawa roh orang mati akan pergi ke Gunung Kinabalu dan apabila tiba masanya roh itu akan pergi ke syurga atau neraka.

Setiap tahun selepas menuai padi, masyarakat kadazandusun mengadakan upacara "Magavau" iaitu upacara kesyukuran bagi menghormati semangat padi. Upacara ini dijalankan oleh "Bobohizan" atau ketua bomoh dengan membaca mentera.

3.Minangkabau 

  • Budaya Material


Budaya Minangkabau terserlah indah pada busana tradisional Negeri Sembilan.Pakaian lelaki menyerupai Baju Sikap yang dipakai sebagai sut berlima mengandungi baju atau jaket sederhana labuh, baju di dalam, berseluar dipadan dengan samping dan dihias pua dengan tengkolok. Kaum wanita pula berbaju Kurung Teluk Belanga dan berkebaya labuh dipadan pula dengan kain sarung. Wanita bangsawan yang berketurunan Minangkabau pula, pakaiannya dari kain baldu bersulam benang emas bertatahkan labuci. Sarungnya pula dari kain songket penuh tenunan dari Pandai Sikek atau Batu Bara di Sumatera. 



Selain itu, masyarakat Minangkabau juga memiliki alat muzik tradisional khas iaitu Saluang. Alat muzik ini diperbuat daripada buluh nipis atau talang. Alat ini mempunyai empt lubang dan panjangny lebih kurang 40-60 cm dan berdiameter di antara 3-4 cm. Saluang dimainkan seperti seruling di mana pemainnya perlu meniup dam menarik nafas untuk mengalunkan muzik.



  • Budaya Non Material  

Tarian piring berasal daripada Sumatera Barat.Tarian Ini menggambarkan rasa kegembiraan dan syukur masyarakat Minang ketika kedatangan musim panas. Para muda-mudi akan menyayunkan gerak langkah dan menunjukkan kebolehan mereka dengan memainkan piring yang ada di tangan mereka, Kebiasaannya tarian piring dipersembahkan fi hadapan mempelai di luar rumah ketika majlis perkahwinan terutamanya bagi keluarga beada di sesebuah kampung.

Randai pula merupakan teater rakyat tradisional Minangkabau iaitu melibatkan muzik, nyanyian, tarian, drama dan seni mempertahankan diri iaitu silat. Kebiasaannya, randai dipersembahkan ketika menyambut perayaan tradisional dan terselit pelbagai cerita di dalamnya dalam satu masa. Cerita-cerita yang dikisahkan ini disampaikan melalui nyanyian dan lakonan berdasarkan lagenda-lagenda Minangkabau dan cerita rakyat. Pada zaman dahulu, randai dipersembahkan oleh kaum lelaki. Namun selepas tahun 1960-an, perempuan juga telah menyertai persembahan ini.


4.Bidayuh


  • Budaya Material

Warna hitam adalah warna utama pakaian tradisi orang Bidayuh.Manakala warna kuning dan merah ialah warna kombinasi.Tudung kecil separuh tinggi dengan corak anyaman yang indah atau kepala kain berwarna warni adalah pelengkap hiasan kepala wanita Bidayuh. Pakaian lelaki Bidayuh biasanya sepasang baju dan seluar berwarna hitam.Kain lilit kepala pula adalah pelengkap hiasan lelaki Bidayuh



Struktur rumah panjang orang Bidayuh terbahagi kepada 3 bahagian iaitu bilik utama,awah, dan tanju.Bilik utama dapat kita samakan dengan ruang utama kediaman pada masa sekarang. Di dalam bilik ini, masyarakat Bidayuh lazimnya meletakkan barang-barang peribadi milik keluarga dan keturunan mereka Ruang ini juga berfungsi sebagai tempat tidur di kala malam hari. Awah pula adalah bahagian pelantar di luar rumah panjang Masyarakat Bidayuh dan lazimnya ia bertutup dan beratap. Tanju pula adalah bahagian terluar di dalam rumah panjang masyarakat bidayuh. Bahagian tanju biasanya terdedah dan lazimnya tidak bertutup mahupun beratap. Tanju lazimnya digunakan menjemur hasil tuaian masyarakat


  • Budaya Non Material 

Tarian yang biasa dilakukan oleh etnik Bidayuh : 

Tolak Bala yang biasanya ditarikan sebelum musim menuai bagi mendoakan Tuhan agar tuaian
tahun ini banyak dan ahli keluarga jauhi daripada malang.

Langgi Julang yang ditarikan semasa ketua kampung atau penghulu dipilih.

Rajang Beuh  yang ditarikan selepas musim menuai atau semasa menyambut tetamu.
.
Image result for tarian bidayuh



5. Iban 


  • Budaya Material


Pakaian tradisional lelaki Iban iaitu Kain Sirat yang dikenali juga sebagai kain cawat merupakan pakaian asas kaum Iban. Sirat dipakai dengan cara melilitnya dipinggang dan celah kelengkang. Hujung kain ini dijuntaikan dari pinggang ke hadapan dan belakang badan, mempamerkan bahagian yang berhias.Wanita Iban memakai kain sarung yang dipanggil bidang. Bidang yang digunakan sebagai pakaian harian tidak banyak reka coraknya. Kebiasaannya bidang ini hanya dihias oleh reka corak jalur-jaluran yang bewarna-warni. Bidang yang dipakai ketika upacara tertentu atau sebarang perayaan pula dihiasi oleh pelbagai reka corak geometrik dan diwarnakan dengan warna merah bata dan kekuning-kuningan. Malah ada diantara bidang tersebut yang dihiasi dengan reka 

 Image result for baju iban


Antara kraftangan yang mereka hasilkan adalah seperti tikar, raga, pasu dan sebagainya.Kebiasannya, yang menghasilkan kraftangan ini adalah kaum wanita. Menurut masyarakat Iban, jika wanita tidak pandai mengasilkan kraftangan, mereka dianggap menjengkelkan dan tidak dipandang oleh kaum lelaki. Jadi, sebelum seseorang wanita itu ingin berkahwin, mereka perlu mempersiapkan diri mereka dengan kemahiran membuat kraftangan ini. Bagi mereka, hasil daripada anyaman itu dapat menambat hati si keluarga mentua.



  • Budaya Non Material  

Ngajat bagi orang-orang Iban ialah tarian semasa menyambut Hari Gawai orang-orang Iban sebelum berperang dan selepas musim menuai. Pada zaman dahulu tarian tersebut ditarikan selepas mereka kembali dari berperang.Tarian ini ditarikan dengan berdiri atas bulatan langsaran ke atas dan ke bawah, penari akan melompat bersama iringan lagu. Setiap rentak yang dimainkan adalah bersesuaian dengan upacaranya. Satu lagi jenis tarian ini ialah penari akan memegang perisai kayu di tangan kiri dan pedang di tangan kanan lalu menari seperti berdepan dengan musuh dengan menghayunkan badannya ke kiri dan ke kanan.
Image result for ngajat iban


Orang Iban berpegang kuat kepada kepercayaan tradisional  mereka.Misalnya, upacara ‘miring’(jampi serapah) bertujuan menolak bala.Masyarakat Iban juga sangat patuh kepada pantang larang (mali) yang diwarisi nenek moyang mereka. ‘mali abu’ :dimana petani Iban percaya bahawa labu tidak boleh ditanam atau dibawa masuk ke dalam ladang mereka. Jika labu ditemui , maka labu itu harus segera dikeluarkan dan tapak penemuan perlu dilumur dengan darah babi atau ayam.Sekiranya melanggar pantang larang, bermakna mereka akan menerima bencana atau malapetaka.
Seterusnya kepercayaan lain yang berdasarkan tafsiran mimpi.Sesuatu aktiviti boleh dibatalkan sekiranya mereka mendapat mimpi yang tidak baik pada malam sebelumnya.Aktiviti harian sangat dipengaruhi oleh mimpi mereka.

No comments:

Post a Comment