Friday 14 October 2016

Refleksi Diri

NUR SYAFIQAH NADIAH BINTI ROSLAN
2015139977
AC2204B
4 OKTOBER 2016

Pada hari ini, saya telah mempelajari bahawa kita perlu memaafkan kesalahan orang lain kerana kita semua adalah sama di sisi Allah SWT. Walaupun di dunia kita mempunyai pangkat dan harta serta dihormati oleh masyarakat namun kita semua sama di sisi Allah kerana yang membezakan hanyalah iman dan amal seseorang itu. 

Saya turut mempelajari bahawa sekiranya seseorang datang membawa sesuatu perkhabaran atau berita, kita perlu selidik tentang kesahihan berita tersebut seperti yang terkandung dalam surah Al- Hujuraat ayat ke 6 agar kita tidak akan menyesal kelak. Hal ini kerana sekiranya perkhabaran tersebut tidak benar akan mendatangkan kesusahan pada diri sendiri. Seterusnya, ayat ke 7 pula menceritakan ilmu tentang Rasulullah SAW. Baginda mendapat wahyu daripada Allah SWT dan tidak menurut melainkan apa yang diwahyukan kepadanya. Baginda tidak mengikut apa yang diinginkan oleh umatnya.Hal ini kerana baginda tidak mahu umatnya mendapat kesusahan kelak. Orang yang mendapat petunjuk adalah orang yang mempunyai ilmu tentang Rasulullah SAW.

Dengan ini saya berazam untuk lebih mengenali Rasulullah SAW. Saya juga akan mengajak keluarga dan rakan-rakan untuk mendalami ilmu tentang Rasulullah SAW dan pengorbanan baginda terhadap seluruh umat Islam. Selain itu, saya juga tidak akan menyebarkan sebarang berita tanpa mengetahui kesahihannya.


No comments:

Post a Comment