Thursday 27 October 2016

Refleksi Diri

NURSIFA URAHMAH
2015126233
AC2204B
25 OKTOBER 2016

Pada hari ini, saya telah mempelajari tentang Perlembagaan Malaysia. Antara fungsi perlembagaan ini dibentuk adalah bagi menjaga kestabilan politik dan sistem pentadbiran serta menjaga keharmonian kaum di Malaysia.

Selain itu, saya juga mempelajari tentang Malayan Union (MU). MU terpaksa dibatalkan kerana semangat dan bersatunya orang Melayu pada ketika itu dalam menentang pembentukan MU yang dianggap melemahkan institusi kesultanan.

Di samping itu, banyak parti politik yang telah ditubuhkan pada hari ini. Saya dapat lihat betapa pentingnya untuk setiap individu membuat pilihan yang tepat kerana pemimpin yang dipilih akan menentukan masa depan negara.

Dengan ini, saya berazam untuk mengkaji dengan lebih dalam tentang parti-parti politik yang wujud di negara kita agar saya tidak membuat pilihan yang salah kelak.

No comments:

Post a Comment