Wednesday 12 October 2016

Refleksi Diri

Aimi Nadhirah binti Hashim
2015180319
AC2204B
11 Oktober 2016

Pada hari ini, saya telah mempelajari pengajaran daripada ayat 8-13 Surah Al-Hujurat. Secara ringkas, saya mempelajari bahawa orang mukmin adalah bersaudara jadi kita sebagai orang mukmin hendaklah mendamaikan dua pihak yang sedang bertelingkah. Kita juga mesti menjauhi sifat  buruk sangka, tidak mencari kesalahan orang lain dan tidak mengumpat antara satu sama lain. Allah juga melarang kita merendahkan atau mencemuh orang lain, mengaibkan diri sendiri dan memanggil orang dengan panggilan yang buruk. Sesungguhnya ia mencerminkan peribadi diri kita. Allah menjadikan kita semua pelbagai bangsa supaya kita dapat berkenalan antara satu sama lain. Setiap kaum mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri.

Saya juga mengetahui prasyarat terhadap keharmonian kaum ialah : agama, ilmu, kenal Rasulullah dan juga akhlak-akhlak yang baik.


Dengan ini, saya berazam untuk memperbaiki diri saya agar tidak bersangka buruk dengan orang lain. Saya juga akan cuba untuk kurangkan mengumpat dan tidak merendah-rendahkan kaum lain.

No comments:

Post a Comment