Friday 14 October 2016

REFLEKSI DIRI

NURSIFA URAHMAH
2015126233
AC2204B
20 SEPTEMBER 2016

Pada hari ini saya telah mempelajari bahawa manusia itu telah hidup bermasyarakat sejak dari alam roh. Berdasarkan Surah Al-A’raaf ayat 172 – 173, roh-roh manusia telah membuat perjanjian dengan Allah s.w.t. (perjanjian asali). Pada saat itu ukhwah antara manusia telah terbina kerana semua roh bersama-sama bersaksi bahawa Allah itu tuhan mereka dan tidak ada seorang pun yang menidakkannya kerana fitrah roh itu mulia disisi Allah s.w.t.

Seterusnya saya pelajari bahawa manusia perlukan agama bagi memastikan mereka berada di landasan yang betul. Selain itu, manusia tidak boleh hidup sendirian kerana manusia itu saling memerlukan antara satu sama lain dan perlu juga ada pemimpin yang dapat membantu untuk mengekalkan perpaduan dalam kehidupan masyarakat.

Selepas alam roh, terdapat empat alam lain yang perlu dilalui oleh manusia iaitu alam Rahim, dunia, alam barzakh dan alam akhirat. Saya pelajari bahawa alam yang paling singkat tetap kritikal adalah dunia, kerana ketika di dunia ketauhidan kita kepada Allah s.w.t. akan diuji. Oleh itu, apa saja yang kita lakukan kita wajib nampak Allah s.w.t.

Dengan ini, saya berazam untuk mendalami ilmu agama dengan lebih lagi dan berusaha untuk memastikan diri sentiasa Nampak Allah s.w.t. dalam apa jua yang saya lakukan.

No comments:

Post a Comment