Thursday 20 October 2016

Refleksi Diri

Aimi Nadhirah binti Hashim
2015180319
AC2204B
18 Oktober 2016

Pada hari ini, saya telah mempelajari tentang Kerajaan Semasa Islam Melaka. Pada ketika itu, faktor utama rakyat memeluk Islam adalah kerana pengaruh pemerintah itu sendiri. Saya juga diberitahu bahawa Alam Melayu adalah satu-satunya kerajaan yang menerima Islam tanpa perang.

Saya juga mempelajari tentang fasa penjajahan di negara ini. Negara kita dijajah selama 446 tahun. Malaysia mendapat kemerdekaan pada tahun 1957. Kesan-kesan penjajahan dapat dilihat pada negara kita waktu ini seperti sistem undang-undang dimana wujudnya dualisme iaitu mahkamah syariah dan mahkamah sivil.

Banyak mengenai sejarah bangsa Melayu dan juga sejarah Malaysia yang saya masih tidak tahu. Dengan ini, saya berazam jika ada kelapangan, saya akan membaca artikel-artikel atau blog yang berkisar mengenai sejarah bangsa Melayu dan sejarah negara Malaysia.

No comments:

Post a Comment