Monday 17 October 2016

REFLEKSI DIRI

AIMI JULIANA BINTI JAMALUDIN
AC220 4B

4 OKTOBER 2016

Pada hari ini saya telah mempelajari tentang surah al-hujurat ayat ke-6. Ayat tersebut menyuruh kita agar meneliti berita-berita yang kita terima terutama apabila berita itu disampaikan oleh orang-orang yang fasik. 

Hal yang demikian kerana berita-berita yang disampaikan oleh orang-orang yang fasik ini belum terbukti kebenarannya.  Untuk mengelakkan kita daripada menyesal apabila menyebarkan berita-berita yang palsu, justeru itu, kita haruslah menyelidik dahulu berita tersebut sebelum kita menyebarkan berita tersebut kepada orang lain.  Sebagai contohnya , apabila kita menerima sesuatu berita dalam aplikasi “whatsapp” kita seharusnya menyelidik dulu kebenaran berita tersebut sebelum kita menghebahkan kepada orang lain.


Jadi, oleh hal yang demikian saya berazam untuk sentiasa berwaspada dengan berita-berita yang saya terima kelak dan menyelidik dahulu kebenaran berita tersebut sebelum disebarkan kepada orang lain.





AIMI JULIANA BINTI JAMALUDIN
AC220 4B

11 OKTOBER 2016

Pada hari ini saya telah belajar mengenai surah Al-Hujurat ayat 11. Dalam ayat ini menyatakan tentang larangan menghina dan mengejek serta merendahkan orang lain. Allah SWT menghalang kita untuk menghina orang lain yakni dengan cara meremehkan dan mengolok-olokkan seseorang. Perbuatan tersebut diharamkan kerana barangkali orang yang kita remeh-remehkan itu memiliki kedudukan yang lebih tinggi di hadapan Allah SWT dan lebih dicintai oleh Allah SWT berbanding daripada kita yang menghinanya.

 Di dalam ayat ini juga terkandung larangan mengaibkan diri sendiri.  Di antara perbuatan-perbuatan yang menghina dan mengaibkan ialah dengan memanggil gelaran-gelaran yang buruk yang tidak disukai oleh seseorang, iaitu gelaran-gelaran yang dirasakan menghina dan mengaibkan.

Oleh itu, saya berazam  untuk lebih menghormati orang-orang di  sekeliling saya dan sentiasa berprasangka positif terhadap orang-orang di sekeliling saya. Saya juga berazam untuk menggunakan gelaran-gelaran yang baik bukan sahaja terhadap diri sendiri malahan juga kepada orang-orang di sekeliling saya. 



No comments:

Post a Comment