Friday 14 October 2016

Refleksi Diri

NURSYAZMIN HUSNA BINTI MUHAMED FIRDAUS
2015140835
AC2204B
11 OKTOBER 2016

            Pada hari ini saya telah belajar tentang pengajaran ayat 12 dari surah Al-Hujurat. Allah menyeru kita untuk menjauhi dari bersangka buruk kerana sebahagian besar daripadanya adalah dosa. Selain itu, kita tidak dibenarkan untuk mencari kesalahan orang lain. Ini kerana perkara tersebut akan membuka aib mereka sedangkan Allah menyeru kepada kita untuk tidak membuka aib sendiri apatah lagi aib orang lain. Selain itu, kita dilarang untuk mengumpat orang lain kerana perbuatan ini dianggap sama seperti memakan daging mayat. Oleh itu, kita hendaklah menjauhi segala perbuatan yang dilarang oleh Allah S.W.T dengan sentiasa bertakwa kepada-Nya.


            Justeru, saya berazam untuk tidak bersangka buruk dengan orang. Walaupun perbuatan yang dia lakukan sangat mencurigakan, saya akan mencari bukti terlebih dahulu sebelum bersangka yang die telah melakukan kesalahan. Selain itu, saya akan berusaha untuk mengelakkan diri dari mendengar kata-kata umpat dari sesiapa sahaja. Akhir sekali, saya akan berusaha untuk sentiasa mengingati Allah S.W.T dalam setiap perkara yang saya lakukan.      

No comments:

Post a Comment