Sunday 30 October 2016

Refleksi Diri

Aina Nadhirah Ahmad Nazeri
2015126113
AC2204H
25 OKTOBER 2016


Pada hari ini saya telah mempelajari tentang Perlembagaan Malaysia. Perkara baru yang saya pelajari ialah Perdana Menteri Malaysia tidak wajib Melayu tetapi Raja kita wajib Melayu. Selain itu,saya belajar tentang fungsi serta ketertinggian Perlembagaan.

Seterusnya,saya belajar tentang Malayan Union dan bagaimana perpaduan masyarakat Melayu ketika itu telah menggagalkan niat British untuk meneruskan Malayan Union di Tanah Melayu.Ini membuktikan betapa kukuhnya dan kuatnya semangat masyarakat Melayu ketika itu bersama-sama menjaga hak orang  dan Raja-raja Melayu.

Dengan ini saya berazam untuk mengambil iktibar daripada peristiwa Malayan Union yang mengajar kita bahawa perpaduan yang utuh dapat menjaga keamanan negara.

No comments:

Post a Comment