Friday 14 October 2016

REFLEKSI DIRI

NUR AIDA BINTI AMIR
AC220 4B
11 OKTOBER 2016

Hari ini saya belajar tentang tentang pengajaran dari surah Al-Hujurat ayat 9.

Ayat 9 menerangkan bahawa mendamaikan dua orang yang bergaduh dengan cara menipu mereka berdua dengan meengayat mereka perkara yang baik dari dua2 belah pihak supaya mereka berdua kembali berdamai.
Selain itu,kita juga perlulah berterus terang jika melakukan kesilapan serta janganlah mengunkit kesilapan yang lepas.

Oleh itu,saya berazam jika kawan-kawan saya bergaduh dan saya sebagai orang tengah,saya perlulah mendamaikan mereka berdua dan elakkan  "menarik diri dengan tidak masuk campur hal mereka". Selain itu, jika saya ada salah faham dengan sesiapa pun,hendaklah saya berterus terang dan mengaku kesalahan serta tidak mengunkit perkara yang dah lepas.

No comments:

Post a Comment