Thursday 27 October 2016

Refleksi Diri

NUR SYAFIQAH NADIAH BINTI ROSLAN
2015139977
AC2204B
18 OKTOBER 2016

Pada hari ini saya telah mempelajari bahawa Kerajaan Islam yang pertama ialah Kerajaan Pasai. Saya juga diberitahu bahawa Hikayat Raja Pasai merupakan sebuah mimpi bukan sebarang mimpi tetapi mimpi bertemu Nabi Muhammad S.A.W.

Selain itu, saya juga mengetahui bahawa negara kita telah dijajah selama 446 tahun yang bermula pada tahun 1511 yang dijajah oleh Portugis sehingga tahun 1641. Kemudian negara kita dijajah oleh Belanda, British, Jepun dan akhirnya Komunis. Setelah itu, negara kita mendapat kemerdekaan pada tahun 1957 hasil rundingan yang dilakukan di London. Laungan Kemerdekaan dilakukan oleh Tunku Abdul Rahman Al-Haj yang menandakan bahawa negara kita telah bebas daripada penjajah.

Dengan ini saya berazam untuk lebih mempelajari dan mengetahui lebih mendalam mengenai sejarah negara Malaysia. Saya juga akan menyertai sebarang aktiviti yang meningkatkan lagi semangat patriotik atau cintakan negara. 

No comments:

Post a Comment