Sunday 30 October 2016

Refleksi diri

NUR AIDA BINTI AMIR
2015115869
AC220 4B

25 Oktober 2016

Pada hari ini, saya belajar tentang salah satu rukun negara Malaysia iaitu pelembagaan. Perlembaagan ialah undang-undang yang tertinggi di negara kita. Banyak yang terkandung dalam perlembagaan iaitu seperti hak asasi,kesemarataan di sisi undang-undang,kebebaan bercakap dan berhimpun, serta juga kebebasan beragama. Selain itu, saya juga di "expose"kan tentang sebab Pilihan Raya di Malaysia dijalan iaitu kerana untuk menunjukkan bahawa negara kita ni mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dan fungsinya ialah untuk membuktikan pemindahan kuasa negara adalah bukan dengan cara tumpahan darah (berperang) seperti negara-negara lain. Dan ini menunjukkan negara kita juga maengamalakn sistem demokrasi. Banyak yang saya belajar dan mendapat input yang sangat membuka mata dan minda saya sebagai seorang warganegara Malaysia.

Oleh itu, saya berazam ingin sentiasa meng'alertkan' diri saya terhadap apa yang berlaku di negara saya kerana sebagai seorang yang mencapai umur 21 tahun,saya juga layak mengundi dan ini lah masa saya untuk bersama2 bertanggungjawab menjaga negara. serta tahu yang mana baik dan buruk untuk negara,


No comments:

Post a Comment